Och jak ja kiedyś wsuwałam niezdrowe żarcie, a ze znajomymi mogłam długo dyskutować i przekonywać ich, że najlepsze frytki są w McDonaldzie ;) Nie pozbyłam się jednak miłości do burgerów, nie chodzi mi o te z sieciówek, napchanych chemią i spulchniaczami, tylko o konkretne niezależne miejsca. Sama w domu przygotowuję zdrowsze zamienniki, lubię kiedy potrawy robione przeze mnie są różnorodne. Nie lubię w kuchni nudy.

Kiedy założyłam aparat na zęby, a ugryzienie burgera domowego urosło do rangi czynności niemożliwych, postanowiłam w trochę inny sposób przygotować to danie. Wyszedł z tego pyszny i zdrowy zamiennik fast foodów, bez tej góry tłuszczu i całej gamy niezdrowych dodatków. Dania są bardzo proste, a kotlety można wsadzić w bułę, wcześniej przyrumienioną w piekarniku, dodać cebulki, ogórka lub pomidora, sałatę, rukolę i posmarować domowym sosem.

Do przygotowania kotletów użyłam warzyw strączkowych, są one bogate w białko roślinne, zawierają dobre tłuszcze, które obniżają poziom złego cholesterolu, przeciwdziałają też niektórym nowotworom. Od tych warzyw często odstraszają skutki uboczne po spożyciu, czyli wzdęcia. Sekret tkwi w sposobie płukania, aby pozbyć się występujących w nich galaktocukrów, które nie ulegają procesowi trawienia. Dobrą praktyką na zmniejszenie tego problemu jest moczenie nasion w dużej ilości gorącej wody. Nigdy nie wylewam wody z moczenia, aby nie stracić wartości składników mineralnych, inaczej sprawa wygląda z soją, woda z moczenia zawiera substancje antyodżywcze, które nadają soi gorzkawy posmak.

Burger z ciecierzycy + frytki z selera

burger-z-ciecierzycy

Seler najlepszy jeżeli chodzi o wszelkie diety odchudzające czy oczyszczające. Uwielbiam jego smak i zapach, dodaję go do zup oraz gulaszu warzywnego. Obniża ciśnienie krwi, zapobiega zaparciom, pobudza przemianę materii. W mojej lodówce jest zawsze obecny.

Składniki:

  • szklanka ciecierzycy (surowej)
  • pół szklanki kaszy jaglanej (surowej)
  • średnia cebula
  • łyżka sosu sojowego
  • oliwa z oliwek
  • pietruszka
  • przyprawy do burgerów: pieprz, cząber, listek laurowy, 2 ziela angielskie, goździk
  • pół bulwy selera
  • przyprawy do frytek: papryka słodka, papryka ostra, kozieradka
  • sos czosnkowy (opcjonalnie): jogurt naturalny, kilka ząbków czosnku, sól, pieprz, koperek

Przygotowanie:

Burgery: ciecierzycę moczę w gorącej wodzie, można zostawić nawet na całą noc, a następnie gotuję do miękkości. Kaszę jaglaną przepłukuję, gotuję do wsiąknięcia wody w ziarno. Cebulę kroję w kostkę i podsmażam na oliwie wraz z listkiem, zielem oraz goździkiem. Łączę ciecierzycę, kaszę, oraz cebulkę bez dodatków ze smażenia. Dodaję sosu sojowego, posiekaną drobno pietruszkę, pieprz oraz cząber. Następnie blenduję na gładka masę. Formuję spore kulki i spłaszczam na burgery.

Frytki: Seler należy dokładnie umyć, obrać i pokroić w słupki. Wrzucić do miski, posypać paprykami oraz odrobiną oliwy, całość dokładnie wymieszać.

frytki-z-selera

Piekarnik rozgrzać do 180 stopni, ja używam programu grzanie górne i dolne. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia, wysypać frytki z selera i piec przez ok. 40-45 minut, aż będą miękkie. Burgery dorzucam do frytek po 10 minutach, więc pieczemy je ok. 30 minut.

*

Burger z czerwonej fasoli + frytki z marchewki

burger z fasoli

Bardzo lubię fasolę pod każdą postacią, mogę ją jeść zupełnie bez dodatków. Kiedy jest ugotowana, nie potrafię powstrzymać się od podjadania :)

Składniki:

  • puszka fasoli
  • średnia cebula
  • pół szklanki kaszy jaglanej
  • łyżka sosu sojowego
  • przyprawy do burgerów: pieprz, cząber, kozieradka, listek laurowy, ziele angielskie
  • biały sezam
  • 4 duże marchewki
  • przyprawy do frytek: sól morska, papryka słodka, curry,
  • oliwa z oliwek

Burgery: fasolę odcedziłam na sitku i dokładnie wypłukałam. Kaszę przepłukałam i ugotowałam, a cebulkę przesmażyłam na oliwie z listkiem i zielem. Łączymy fasolę, kaszę oraz cebulę bez dodatków ze smażenia. Dodałam sos sojowy, pieprz, cząber oraz kozieradkę, a następnie zblendowałam na gładką masę. Uformowane kotlety obtoczyłam w sezamie i smażyłam na oliwie z obu stron, aż się przyrumieniły.

frytki-z-marchewki

Frytki: marchewkę obrać, dokładnie umyć i pokroić w słupki. Przyprawić solą, papryką i curry, polać oliwą i dobrze wymieszać.
Piekarnik rozgrzać do 180 stopni (grzanie górne i dolne) piec ok. 20-25 minut, aż frytki zmiękną.

*

Burger z zielonej soczewicy + grillowany kalafior

burger-z-zielonej-soczewicy

Dokładnie w ten sam sposób można wykorzystać brązową soczewicę.

Składniki:

  • Szklanka zielonej soczewicy (surowa)
  • 2 ząbki czosnku
  • 1/2 szklanki słonecznika
  • 1/2 szklanki kaszy manny
  • przyprawy do burgerów: sól morska, pieprz, cząber
  • pół kalafiora
  • przyprawy do kalafiora: papryka słodka, sól morska, chilli, oliwa

Przygotowanie:

Soczewicę namoczyłam w gorącej wodzie na noc, następnie ugotowałam do jędrności. Odcedziłam i przełożyłam do miski, dodałam przeciśnięty przez praskę czosnek, słonecznik oraz przyprawy. Wszystko zblendowałam do połączenia składników, następnie dodałam kaszę, dokładnie wymieszałam i uformowałam kotlety. Grillowałam kilka minut z obu stron do zrumienienia burgerów.

burger-z-soczewicy

Z kalafiora wycięłam różyczki, dokładnie umyłam i obgotowałam na parze – ok. 10 minut. Następnie osuszyłam, dodałam przyprawy, wymieszałam i grillowałam parę minut, aż się zrumienił.

Frytki z selera lub marchewki to świetna opcja, jako przegryzka na wieczór do filmów lub na imprezę :)

Macie jakieś swoje zdrowe fast foody? Chętnie wypróbuję :)

Zapraszam Cię do polubienia mojego profilu na Bloglovin oraz na Facebooku
Możesz mnie również obserwować na Instagramie

Udostępnij: